Comfortabele tas
Wie dagelijks met het openbaar vervoer reist, weet dat het fijn is als je een comfortabele tas met je meedraagt. Dat reist gewoon prettiger. Hier volgt een aantal veilige, comfortabele en stijlvolle tassen om dagelijks mee te reizen met trein, bus of metro.
- 2
- 3
- 4
Comfortabele tas met rug- en schouderventilatie
Een rugzak met rugventilatie houdt je rug koel, ook op de fiets of tijdens een wandeltocht. Er zijn meerdere manieren van rugventilatie. Zo maakt een rugzak van mesh-materiaal dat vocht wegtrekt. Hetzelfde geldt voor een rugzak met ventilerend rugpand. Draag je de rugzak het liefst helemaal van je rug af? Dan is een rugzak met ventilatienet een goede keuze. Kies hier de rugzak die het beste bij jou past.
Bewegingsvrijheid
Om lekker te kunnen lopen – maar zeker ook om te fietsen – is het van belang dat de rugzak de natuurlijk beweging van het lichaam niet belemmert. Doet hij dit wel, dan ga je verkrampt of anders lopen met vermoeidheid en mogelijk blessures tot gevolg.
Stabiliteit
Bewegingsvrijheid is leuk, maar een zwabberende rugzak is ronduit gevaarlijk. Stel je voor: je loopt over een graat, je kijkt opzij en de rugzak zwaait uit… Het zwaartepunt verandert en je verliest je balans met alle gevolgen van dien. Daarnaast is een zwabberende rugzak funest voor je energiehuishouding omdat je lichaam voortdurend de balans aan het corrigeren is.
Volume
Rugzakjes zijn er vanaf zo’n 5 liter en de inhoud loopt op tot een dikke 100 liter plus voor de echte zware jongens. Maar weet dan dat door technologische ontwikkelingen spullen steeds kleiner en lichter worden en je dus vaak toe kan met een kleinere rugzak. De grootte van de rugzak hangt natuurlijk af van het doel waar je de rugzak voor gaat gebruiken. Van dag- en weekendrugzakken van zo’n 10 liter tot de grote expeditierugzakken van 80 liter of meer.
Gewicht
Het gewicht van de rugzak is bij voorkeur zo laag mogelijk, omdat je dan meer ‘gewichtruimte’ overhoudt voor je spullen. Dat een lichte rugzak niet degelijk is, is een misvatting. De ontwikkelingen bij de kunststoffen gaan zo snel dat je zelfs met een heel dun lijntje Dyneema al een auto kunt optillen.